Aktuality

Ako byť fit aj vo vyššom veku

20.06.2016

Možno sa pýtate, či môže byť život po šesťdesiatke alebo v ďalších rokoch plnohodnotný a príjemný. Mali by ste vedieť, že mnohé aspekty vášho života a vašu celkovú spokojnosť máte vo svojich rukách. Ako povedal Tissot: „tajomstvo predĺženia ľudského života alebo dosiahnutie správneho veku nenájdeme v lekárňach, ale vo vhodne zvolených pravidlách života a zdravia“.

 

Ak si chcete ľahšie poradiť s bežnými každodennými situáciami a aj vo vyššom veku plnohodnotne zastávať svoje spoločenské úlohy, podporujte a rozvíjajte svoje silné stránky. Uvedomte si svoje skutočné možností a naučte sa ich využiť. Robte si každý deň malé radosti, venujte sa koníčkom, športu alebo aj práci a tešte sa zo života. Choďte medzi ľudí, s priateľmi na výlety, na kultúrne podujatia alebo len tak - na kus reči. Snažte sa udržiavať dobré vzťahy s rodinou.

 

Prevencia je dôležitá v každom veku, v seniorskom obzvlášť

Zdravotné komplikácie ako bolesti chrbtice, kŕčové žily, paradentóza, artróza a ďalšie sa obvykle neobjavia zo dňa na deň. Aby prevencia splnila svoj zmysel, je dôležité absolvovať pravidelné preventívne zdravotné prehliadky u všeobecného praktického lekára, zubného lekára, urológa a ženy tiež u gynekológa. Preventívne prehliadky u seniorov sú podobné, ako u dospelých. Zameriavajú sa na hodnotenie zdravotného stavu a podchytenie prípadného nástupu ochorenia, ktorého riziko stúpa s pribúdajúcim vekom. Zvláštny dôraz je kladený na onkologické riziká, kardiovaskulárne a metabolické ochorenia. Lekári posúdia váš zdravotný stav, rizikové faktory, ochorenia a poskytnú vám tiež poradenstvo.

 

Chôdza ako ideálna pohybová aktivita

Určite by bolo pohodlné pol dňa presedieť pred televíziou a hnevať sa na reklamy. Byť fit a udržať si dobrú kondíciu bude stáť čas, námahu a nepohodlie. Zvýšenou aktivitou trénujete svoje srdce, pľúca a intenzívnejšie prekrvíte a okysličíte mozog. Pravidelný pohyb vás udrží v dobrej kondícii a prejsť niekoľko desiatok či stovák metrov pre vás nebude utrpením. Ani po prekonaní niekoľkých schodov vás nezastaví dýchavičnosť.

 

Pravidelný pohyb tiež upravuje krvný tlak a hladinu cholesterolu, zlepšuje činnosť srdca, upravuje metabolizmus, zmenšuje objem tukových zásob a zväčšuje svalovú hmotu. Pohyb má tiež pozitívny vplyv na udržanie rovnováhy, čím obmedzuje tak riziko pádov, spomaľuje rednutie kostí (osteoporózu), zlepšuje spánok.

 

Snažte sa chodiť na prechádzky každý deň, za každého počasia. Samozrejme pokiaľ zrovna nie je poľadovica, alebo iné extrémy počasia. Vtedy bude najlepšie ostať doma a chýbajúci pohyb nahradiť napríklad domácimi prácami alebo hrami s vnúčatami. Chôdzi venujte minimálne pol hodiny, ideálne hodinu a viac denne. Záleží na vašej celkovej kondícii. Z dôvodu bezpečnosti si vždy vyberajte známe trasy alebo prechádzku absolvujte s partnerom alebo kamarátom.

 

Cvičenie a pohyb na dlhšie vzdialenosti naopak neodporúčame pri horúčke, dýchavičnosti, keď cítite tlak na hrudi, pri zrýchlenom tepe alebo keď máte opuchnuté kĺby alebo bolestivé svaly.

 

Zdravie ukryté vo vyváženej a pestrej strave

Pravidelná pestrá a vyvážená strava, ktorá obsahuje vyvážené množstvo vápnika, bielkovín, tukov i cukrov zvyšuje odolnosť voči chorobám. A pozitívne ovplyvňuje celkový zdravotný stav. Lepšie tak dokážete zvládať stres, záťažové situácie aj zdravotné komplikácie.

 

Znížte príjem tukov, cukrov, živočíšnych bielkovín a soli. Jedzte veľa zeleniny a ovocia, dlhozrejúce syry s nižším obsahom tuku, vajcia, orechy, chudé mäso, najlepšie morčacie alebo kuracie, a čo najviac rybieho mäsa. Vyhýbajte nadmernej konzumácii kalorických jedál, polotovarov, konzerv a alkoholických nápojov.

 

Pre správne dobré trávenie a celkovú látkovú výmenu je tiež veľmi dôležité dodržiavanie pitného režimu počas celého dňa. Mnohí ľudia vo vyššom veku takmer nepociťujú smäd a zabúdajú piť. Nedostatočný príjem tekutín môže viesť k zhoršeniu zdravotného stavu. Ideálnym nápojom je čistá stolová voda, minerálna voda s nízkym obsahom sodíka, bylinné čaje a prírodné ovocné šťavy. Pokojne môžete vypiť aj dve šálky kávy denne. Pokiaľ vám však lekár odporučil obmedziť konzumáciu kávy, mali by ste ho poslúchnuť.

Chcete vedieť viac?

Napíšte nám vaše telefónne číslo
a my vám zavoláme späť


naspäť hore